linn klimax4

Linn Klimax Organik

Linn Klimax Organik – „The closest you can get to streaming perfection” de Andi Teaha
Prin 2008, cei de la Stereophile au făcut un review pt. Klimax DS.
Concluziile lor erau următoarele: „Linn Klimax DS is the stuff that dreams are made of…”
Și, în plus, că Linn Klimax va rămâne mereu un produs de nișă, un produs la care să aspiri, un produs destinat doar audiofililor care vor să aibă „the best” și au mijloacele pentru așa ceva. Iar restul audiofililor vor trebui să se mulțumească doar cu „aproape la fel de bun…”.
Lucrurile nu s-au schimbat cu următoarele versiuni de Linn Klimax.
Cam la asta mă gândeam și eu zilele trecute când prietena mea m-a întrebat legat de noul Linn Klimax Organik: „Dacă ai avea banii, l-ai cumpăra?”
I-am spus că da, că dacă aș avea acești bani aș vrea să am „the best” și nu m-aș putea mulțumi cu „second best”.
Ea este furată de aspectul lui și îl vede mai mult ca pe un obiect de lux, pe care să îl ai pentru a-l admira și eventual să îl arăți prietenilor pentru a-l admira și ei, dar fără să îi lași să îl atingă.
Să vorbim doar din punct de vedere estetic acum: sincer, și eu mă trezesc de multe ori că mă zgâiesc efectiv la el, de fiecare dată când îmi cad ochii pe el.
La câțiva ani după ce Jeff Bridges a câștigat Oscarul, a fost întrebat într-o emisiune ce a făcut cu statueta. „Păi am așezat-o deasupra șemineului”, zice el. „Și ți se întâmplă să te uiți la ea, să o admiri?”, a venit întrebarea. – „Da, de fiecare dată când trec pe lângă ea”, a zis el.
Așa și eu cu Klimax Organic, pe care eu îl consider un Oscar al audiofiliei, atât sonic, cât și estetic: mi se lipesc ochii de el de fiecare data când trec pe lângă rack.
Este de departe cea mai frumoasă componentă audio pe care am văzut-o, așa cum zicea și un alt coleg de grup.
Pentru producția fiecărui șasiu sunt necesare exact 8 ore, 80 de unelte diferite și 5 procese CNC.
Îmi place enorm ideea șanțurilor de vinil (exact 512 la număr) gravate pe carcasă, o decizie estetică ce parcă te pregătește pentru ceea ce vei auzi.
Display-ul este practic o oglindă atunci când nu este activ, așa cum se spune că vor fi noile generații de TV-uri, niște oglinzi atârnate pe perete. Iar atunci când este activ, afișează text mult, clar, informativ, vizibil de la distanță.
Iar acel selector rotativ masiv din partea de sus, construit din sticlă și integrând nu mai puțin de 100 de LED-uri pentru a indica diverse stări, oferă o senzație tactilă fantastică și trebuie să îl atingi, să îl butonezi ca să simți ce sentiment de lux inspiră.
Întreaga unitate este foarte grea, aproape 17 kg, fiind turnată dintr-un aluminiu de grad special și incluzând partiții complet separate pentru etajul digital, etajul analogic și etajul de alimentare. Din ce văd eu în imaginile cu interiorul Klimaxului, practic arată ca și când ar fi două aparate diferite suprapuse. Interferențe zero.
Se pare că cei de la Linn nu plănuiseră ca noul Klimax să nu fie chiar atât de greu. El a ajuns la această greutate în timpul dezvoltării. Așa că au trebuit să adauge o instalație de ridicare suplimentară la liniile de producție pe care le construiseră inițial pentru Organik.
Fiecare exemplar este construit de la zero de un inginer, care se ocupă inclusiv de ambalarea lui, după ce își adaugă cu mândrie semnătura în partea de jos.
Ce conține inima acestui Klimax? În primul rând o secțiune DAC concepută în întregime de Linn: un etaj de procesare FPGA combinat cu un etaj de conversie R2R.
Etajul FPGA folosește algoritmi personalizați pentru upsampling, în timp ce etajul R2R folosește un oscilator și un ceas creație proprie pentru jitter necuantificabil.
O altă dotare care este o noutate pentru mine personal, este socketul SFP de Ethernet optic. Nu am avut și nici nu am mai testat un aparat prin Ethernet optic. Acesta a fost și modul în care am folosit Organik-ul.
Apropos, Klimax Organik și de fapt aproape orice sursă DSM Linn, nu este doar un streamer. Este o sursă de sunet extrem de sofisticată și complexă, care conține streamer, DAC, preamplificator (unele modele Linn DSM au chiar și module de power sau etaj phono) și în plus vine cu tehnologie Space Optimisation cu care poți recrea sunetul unei amplasări ideale a unui sistem în spațiul tău.
Când vă gândiți la preț, gândiți-vă și cât ar costa niște componente separate, la o calitate similară.
Cei care au ascultat R2R de calitate știu că acest tip de conversie se apropie cel mai ușor de acel feeling analogic pe care îl urmărim cu toții în digital. Personal, l-am gustat încă de când am avut DAC-ul Octave de la Metrum Acoustic.
Ascultând Organik, am regăsit instantaneu ceva familiar: și anume cunoscutul rafinament Linn, care este dat de un fel de combinație între sunet de o naturalețe răvășitoare, frecvențe extreme și ultra-rezoluție. Totuși prezentarea este complet diferită față de tot ce am auzit până acum. Cred că acest Klimax este un aparat care aparține mai degrabă anilor viitori, un fel de echivalent al televizoarelor 16K. Deoarece imaginea pe care o prezintă este atât de holografică, încât pare ceva aproape vrăjitoresc la mijloc.
Ceva asemănător au spus și cei de la HiFi World când au testat un Klimax acum mai mulți ani: „too far ahead of its time”…
De ce aminteam de vinil: pentru că după ce asculți vinil de top (și am ascultat în ultima perioadă niște pickup-uri de top, dintre care amintesc doar Linn LP12 și Clearaudio Innovation) realizezi că acolo e o naturalețe, un firesc, un realism al sunetului care este destul de rar atins de sursele digitale. E evident că Linn nu își pot uita prima lor iubire: vinilul. Când au creat în sfârșit playerul lor de top, Sondek CD12, au spus că l-au creat din iubirea lor pentru vinil. Cred că din această iubire pentru vinil este creat și Klimax Organik.
În plus, vinilul nu are rezoluție, chiar există o zicere, cum că vinilul are „rezoluție infinită”. E aproximativ asemănător cu pelicula de film, care nu are rezoluție propriu-zisă (Se poate totuși face o echivalență și aproxima că are o rezoluție pe undeva ușor mai mare decât 4K digital sau în unele cazuri chiar mult mai mare). În Klimax, acel upsampling conceput de Linn în fpga duce vechea rezoluție 16/44 undeva la un nivel nebunesc și sună ca și când ai asculta hi-res, vechi albume pe care le știu pe de rost în 16/44, după ce le-am ascultat de-a lungul anilor pe zeci de cd playere, parcă au o nouă viață și pare că ai asculta versiuni cu totul noi. Iar cu PCM hi-res sau DSD (până la DSD256), deja se atinge acel nivel al pickup-urilor de top de care aminteam –bineînțeles fără artefactele care pot apărea chiar și în cazul unor astfel de pickupuri dacă discul nu e tocmai în stare perfectă.
Aici ating chestiunea financiară: da, Organik este scump. Dar dacă fac un calcul cam cât costă un pickup de top și, în plus, cât costă o colecție de viniluri, e evident că ieși mult mai rentabil cu un Organik, dacă sunet de vinil de ultra-top este ceea ce îți dorește inima.
Primul lucru care îți sare în urechi, ca să zic așa, atunci când asculți Organik este infra-bassul: adânc, plin, dens, tridimensional, ca și când tocmai ți-ai adăugat un subwoofer de top în sistem. Prima piesă pe care am ascultat-o cu Organik a fost Wish you were here și nu îmi venea să cred ce joase seismice există în această piesă, joase pe care nu le mai auzisem până în acel moment.
De la Pink Floyd am trecut la metalele mele nasoale de zi cu zi, habar nu aveți cum sună un Cannibal Corpse – Butchered at Birth redat atât de holografic.
Apoi este multidimensionalitatea sonică, învăluitoare, cu multe înregistrări parcă ascultam un sistem surround, am mai avut această senzație cu un pickup Clearaudio Innovation. Ușurința aproape eterică dar în același timp combinată cu forță cu care redă muzica.
Chiar și cu el într-un sistem care nu se ridică la nivelul lui, senzația e că nu asculți muzică înregistrată, ci live, că asiști la eveniment.
Am introdus Organik în câteva combinații/sisteme cunoscute și de fiecare dată, indiferent de combinație am simțit că fac upgrade la tot sistemul. Dar un upgrade major. Când vă gândiți din nou la preț, gândiți-vă și la asta. Practic, când îți bagi o astfel de sursă complexă în sistem, cu toate dotările ei, îți faci un upgrade considerabil sistemului și îți dai seama ce valoare poate imprima o sursă de acest nivel chiar și în cazul unui sistem care nu este, nici financiar și nici sonic, chiar la nivelului acestui Klimax.
Să menționez totuși o chestie pe care mi-aș dori-o schimbată la Organik: e legată de funcția de activare/dezactivare a display-ului. Acest display e atât de luxos și superb (mă întreb dacă este o versiune mai nouă a acelui material PLEXIGLAS® 8N Gray care e folosit pentru Linn Selekt DSM), încât aș fi vrut să rămână permanent activ atâta timp cât asculți. Linn au gândit acest display să fie cât mai puțin intruziv, așa că el se dezactivează după un interval destul de scurt de timp, pentru nu exista absolut nicio interferență. Are un senzor de proximitate și se reactivează atunci când te apropii de aparat, când faci un gest cu mâna sau, bineînțeles, în momentul în care apeși orice tastă pe telecomandă, sau la trecerea de la o piesă la alta etc. Dar mie îmi place atât de mult cum arată încât aș fi vrut să fie permanent activ.
Cablul de alimentare folosit în teste a fost Neotech Sahara, la fel și interconnectul, tot din seria Neotech Sahara. Ca amplificare am făcut permutări între Linn Majik DSM 3 (cel cu module de power Linn Chakra și sursă Dinamik), Audio Analogue AAcento sau Fezz Titania (cu care Organik a fost și pe post de preamplificator), boxele Martin Logan ESL, iar cablurile de boxe ProAc Response Signature Black.
Andrei Teaha